23 dec - Resan hem och min sista dag i London!

Lite till måste jag ju få skriva här :) Om resan hem till exempel. För nog var det ungefär ett av de största äventyren på hela Londontrippen, haha.
Jag började min dag, den 21a dec, med att äta frukost och se julkalendern med My, efter det ett sorgsamt farväl, och ett "lycka till, vi ses till våren någon gång". Mycket, mycket underligt. Sedan togjag mig för en sista lunch på delit.
Kikärts- och sätpotatissallad och den berömda brie- och mangochutneymackan! Gonna miss it!!!


Byebye lovely Wille-Sten Gren


När den goda lunchen var uppäten kände jag att jag lika gärna kunde ta mig mot Kings Cross, St Pancras och sitta där och vänta. Så jag konkade iväg med min förbannat tuga packning mot min sista tunnelbaneresa. Väl framme hade jag några timmars väntan, så det blev lite virkande på stationen. Mötte sedan upp Marit och resan började. Incheckning och vi satte oss på Eurostar mot Bryssel. Fick reda på,efter halva resan att vårt tåg från Bryssel till Köln är inställt... Å, nej. Tydligen tågstrejk i hela Belgien! Väl i Bryssel fick vi hoppa på en buss till Aachen, för att sedan fortsätta vår tågresa därifrån. På bussen träffar vi också lite löst en engelsman vid namn Ian. Han har ungefär samma problem och kommer förmodligen också missa sin anslutning. Vi körde lite middag på bussen och när vi fick kliva av stod där ett tåg och väntade. Marit sprang och jag kom efter med min packning, fick dessutom vänta på en hiss vilket resulterade i att dörrarna till tåget stängdes framför näsan på mig, och där stid vi, Marit i tåget och jag utanför! Typ jobbigast någonsin! Men jag var inte ensam utanför tåget, vi var fler som bankade på dörrarna och efter några plågsamma minuter öppnades de ingen och jag kunde kliva på. PUH! Så vi åkte mot Köln och fick sällskap med en kille från Cambride, vid namn Jack. Ironiskt nog skulle han till Avesta och fira jul, då hans mamma tydligen var från Borlänge och de hade släkt i Dalarna!
Väl i Köln fick vi hjälp av en tjurig informatör och fick reda på att nästa tåg mot Köpenhamn fick om två och en halv timme, 2.10. Vi gick och satte oss på ett café, och vem dyker upp då om inte Ian? haha. Så vi fyra satt och pratade bort de där två timmarna. Trevligt. Tydligen var Ian någon sorts försäljare av de ekologiska sminkmärkena Dr. Hauschka och Weleda. Liten värld, liten värld.
På café mitt i natta!

Vi skulle dessutom på samma tåg mot Hamburg. Väl i Hamburg så vi hejdå till Ian som fortsatte mot Berlin och vi andra tre tog oss mot Köpenhamn. Där fick vi byta tåg igen och åka mot Malmö. Ett tåg som åkte över till med båt, så vi täckte över ett tredje resesätt liksom.
Marit och Jack tittar drömmande ut över havet!

I Malmö var tåget till Stockholm ersatt av buss så vi sprang till bussen. Den tog oss till Eslöv och där kunde vi hoppa på tåget. I Mjölby sa vi hejdå till Jack som fortsatte till Norrköping och jag och Marit satte oss på vår sista resa Mjölby-Falun.
Ett äventyr, och en pärs. Men vi klarade det och faktiskt blev det ju en riktigt rolig resa! Egentligen roligare än planerat för varje tåg vi faktiskt kom med blev en seger! Och vi fick ju vänner på vägen! :)
Nu är jag hemma i Falun igen, snön ligger vit och det är juligt. Fintfintfint.
Tjo!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0