31 okt - Stitch and Bitch!

Idag åkte jag och Marit till vårt första möte med Stitch London, stickklubben som vi tänkt att vi ska träffa upp med, men inte lyckats ha tid för förrens nu då. Och det var trevligt. Vi stannade inte så länge, en timme kanske, fyra rutor senare åkte vi hem, om man säger så! ^^ Men det var en trevlig syn att gå ner för trappen till källaren i puben och se säkert ett trettiotal stickande filurer.
Jag har ju börjat virka en ryggsäck av mormorsrutor, eller grannysquares som det hette på engelska. Det börjar bli lite lite tjatigt, men men. Jag har gjort ett 40-tal rutor nu och har säkert mer hälften kvar! Jag gör rutorna av 6 olika färger och räknade ut att man kan göra 120 olika kombiationer med de färgerna! Den ni. Och ändå har jag redan råkat göra några exakt likadana, vad är oddsen för det tro?
yey!

30 okt

Idag spenderade jag och Marit traditionsenligt i Hyde Park. Vi köpte mat på Pret, satte oss på vår filt, hade det bra och åt godgod falafel- och halloumiwrap.
Efter picknicken åkte vi till Brick Lane market! Där fick vi smaka på supergod jordnötspannkaka och blev spotade av en japans modetidning! Inte varje dag, inte varje dag.
Modetidningsfotad!

Och mamma! Dom gillade att jag hade din jacka! :)
Efter att vi hade strosat runt där ett tag åkte vi hem och lagade middag. Och My den galningen hade fått med sig en Double Chocolate tårta från sitt jobb! Marit fyller ju 21 nästa helg, så det var en födelsedagspresent. Så en hel del av den satte vi i oss framför ett avsnitt av Ensam mamma söker! Kolla bara:
Oh My God!

Nu ska jag ta min tjocka mage och sova!
Godernatt :)

30 okt - Bilder från besök!

Hela fredagen, sista dagen för Uppsalaborna att vara här i London, spenderade vi på Portabello market! En oändlig marknad med prylar, kläder, tavlor, allt! Efter att vi hade gått på marknad i x antal timmar (7x-6=29) åkte vi in mot stan för att pubba lite och sedan köra en Beetroot+yuforia. Alltså en middag på en vegetarisk restaurang och en frozen yoghurt! Här kommer lite bilder:
Från en fullproppad affär. Det var så mycket saker att man nästan inte kunde röra sig där inne!

Linda och jag!! :) Vi köpte fina ringar på marknaden, och jag dricker en söt half pint.

Carro och Linda

Sophie :)

Tube-Jesus!!

Det var kul att ha besök, lite tomt nu utan då förstås. Men men.

28 okt - Sex and the city-drinken

Igår var vi ut jag, Linda, Sophie, Carro, Sara och två av Sophies vänner. Trevligt, trevligt!
Nu ska jag snart kila iväg på marknad, men först måste jag ju visa tjusigaste drinken!
Cosmopolitan á la Sex and the city! Den ni!

27 okt - Bilder!

Här kommer lite bilder från igår när Sophie, Linda, Carro och Sara kom hit till London!
Tada! På Trafalgar Square!

Det blev en del turistande! En Big Ben.

Vädret gick fram och tillbaka. Vi tillbringade tid både i strålande sol och under broar och paraplyn!

Tower Bridge. Precis bakom står en guidinggrupp som fint placerade sig precis där vi skulle ta kort!

En affär som föll oss i smaken!!!

Johnossi på kvällen :)

Och idag var vi uppe med tuppen och befann oss på Top Shop vid öppning!

Det var lite bilder det.
Jag har i princip precis kommit hem från jobbet, och ikväll drar vi ut på Londons gator åter igen! Ska bli kul!

27 okt

Nu har vi nytt besök i krokarna! I tisdags landade Sophie, Linda, Carro och Sara i London. Dagen till ära var jag ledig från jobbet och vi passade på att hänga hela dagen lång. Det blev en äkta turistdag med besök till Big Ben, London Eye, Tower Bridge, Tower of London och så vidare. Det var jättefint väder av och till och det spöregnade av och till. Jag tror att de förde med sig lite dåligt väder eller något, för det är ett av de få regnväder jag sett till här i London, tro det eller ej!
Igår hade jag jobb mellan 8-17 och under den tiden kom de och hälsade på på tomtom! Det var jättetrevligt! Det var rätt lugnt då också så jag kunde sätta mig och prata med dem en stund. Sophies kompis som hon kände när hon bodde i London var också med :)
På kvällen igår åkte vi för att se Johnossi! Svenskar åker till London för att se svenskt band. Varför inte? :) De spelade inte så länge och vi kom dessutom sent, men de få låtar vi fick höra var ända värda att höra!
Idag börjar jag jobba kl 1 så nu ska jag ge mig iväg till oxford street för att möta upp gänget! Kul! :)
Jag har massa bilder, men jag får lägga upp dem sen för nu hinner jag inte!

24 okt

Idag har jag jobbat hela långa dagen! Det har varit lagom mycket att göra, och det mesta har varit som vanligt. Stammisarna är på plats och de tar sina vanliga kaffen och maträtter. Det finns en man som kommer till tomtom varje morgon och köper scrambled eggs med lax och två espresso macciato. En frukost på 140 kr. Varför inte? ^^ En annan stammis har en jättesöt taxvalp, och han beställer alltid en stor kaffe latte och en cola. Ibland tänjer han på gränserna och tar en apelsinjuice. Idag kopplade jag i min ipod också, och lät Billie the vision sjunga lite för tomtom! Det var trevligt :)
Efter jobbet åt jag en sallad på ett café och sedan kom My och Marit och vi gick alla tillsammans på ett träningspass á la Friskis & Svettis. Det roliga är att det är omvärldens motsvarighet till Friskis och det heter Swedish Fit! Haha. Passade ju ganska bra för oss helt enkelt.
Imorgon är jag ledig från jobbet och vid 10 åker jag och möter upp Sophie, Linda, Carro och Sara som kommer hit för att hälsa på!! :)
Nu ska jag nog sova lite, så godernatt!

24 okt - Om igår

Karins vistelse i London är över. Dock fick vi en värd dag igår då vi alla var lediga och kunde spendera hela dagen tillsammans! Vi började med att åka till Kings Cross för att besöka plattform 9 3/4. Den var dock lite mindre och tråkigare än vad vi hoppats, men ja, lite kul att se! Och för er som inte är har koll (mamma och pappa kanske), så är det från denna plattform som Harry Potter tar sitt tåg mot sin skola för trolldom. :)
Karin på väg in i Harry Potters värld!!

Efter det så åkte vi mot the Hummingbird bakery för att köpa oss cupcakes på Karin rekommendation. Med dessa i små takeawayboxar begav vi oss mot Hyde Park för picknick! :)
Mmmmmmmmm

Och gott var det! Och fint väder och mysigt och allt.

Efter en sväng förbi talarna i speakers corner begav vi oss till Camden Market. Där gick vi bland smycken och prylar och mängder av mat i marknadsstånd.
Och sist med inte mist begav vi oss till vår grannstation på tunnelbanan och åt sushi på rullband och frozen yoghurt!
En film innan vi somnade och dagen var komplett!

22 okt

Idag har jag jobbat nästan hela dagen och det har varit riktigt fullt upp! Det som är lite dumt med tomtom är att det är så otroligt litet och trångt! Har säkert sagt "exuse me" och "sorry" 300 gånger idag, bara för att jag halvt behöver gå in i folk varannan kvart. Det är ju litet jobbigt förstås. Men annars trevligt!
Igår blev jag bjuden på personalfest! :) Det var trevligt, vi var på en restaurang och åt plockmat och drack rödvin. :)
Vi har ju Karin på besök nu också, icke att förglömma!! Vi har hunnit äta på restaurang och gå lite på stan! Jag och Karin var också ute och gick en jättemysig promenad igår.
Här kommer lite bilder:
På Beetroot! Vår favoritrestaurang typ! Man får välja mellan olika vegetariska rätter och man får riktigt mycket mat!

Här gick jag och Karin!! Riktigt fint var det :)

18 okt - Imorgon är det Fairtrade Challenge!

Jag får fortfarande mejl från Röda Korset-gruppen jag var med i när jag bodde i Uppsala. Nu håller de på och arrangerar en fika på stan lagom ill Fairtrade challenge, en utmaning där så många som möjligt ska fika något Fairtrademärkt under en dag! En bra grej tycker jag, så imorgon ska jag fika något Fairtrade. Gör det ni med, imorgon eller varför inte alla dagar ni ska fika! :)
Läs mer här.

18 okt

Idag har jag varit ledig! Jag bestämde mig för att kolla upp lite British Red Cross Charity Shops. Helt enkelt 2hand röda korset! Jag hittade två små butiker. De var söta, men som sagt väldigt små och kläderna inte lika billiga som i Sverige. Hur som helst så frågade jag om man kunde komma och volontära där lite, så det kanske jag ska göra. Skulle vara kul! En av butikerna låg kanske 50 meter från tomtom där jag jobbar, jag hade ingen aning!
Efter det mötte jag upp Marit och så åkte vi och fikade med Anastasia som jobbade med oss på Vida e Caffé. Det var trevligt, hon var jättesöt och rolig :)
På kvällen skypade jag med syster Frida!! Det var kul och såg ut såhär:
En helt okej dag, även om jag för en av de första gångerna kände mig lite ensam, tyckte att tiden gick sakta och inte riktigt visste vad jag skulle hitta på. Med efter att jag träffat på Marit flöt ju allt på förstås. Så länge man inte är själv liksom. Det blir kul nu när vi får besök på besök ett tag! Imorgon kommer ju Karin! Yey!!
Godnatt!

17 okt - Tomtom!

Idag har jag jobbat hela dagen. Jag har tänkt att jag någon dag ska ta lite bilder från caféet och visa, men så gick jag in på deras facebooksida och hittade massa fina, så jag lånar dem! Såhär ser det ut där jag jobbar:
Utifrån

Från kassan sett

Också inifrån

Kassan och caféet :) Och en arbetskamrat och en chef :)

Och Gena och Ksenija på mitt jobb är superduktiga på att göra fina varm choklad! Kolla bara :)

Vem blir inte lite lycklig av att servera en sån här?

Så ser det ut på tomtom! Tjusigt va?

16 okt

Va svårt det var att börja skriva! Det är så svårt ibland att veta vart man ska börja. Ska man ta det i kronologisk ordning, måste man börja där man slutade sist, ska man börja med det man först tänker på? Vilka problem, vilka problem.
Hur som helst. Sist jag skrev var i torsdags, så vad har hänt sedan dess?
Jo. I fredags jobbade jag ett ganska kort pass på tomtom. Efter det mötte jag upp My och så tog vi oss ut till Tate modern! Ett konstmuseum som ligger vid London Bridge. Vi såg picasso- och dalimålningar och det var kul! Vi hann också sitta lite i en mysig park precis utanför, det var jättefint väder!
Samma kväll var vi bjudna på inflyttningsfest till Marits brors kompis! Det var en trevlig fest, men vi hade problem både med att hitta dit och att komma hem. Haha. Vi var nog två timmar sena till festen, och det tog oss nästan tre timmar att komma hem. Att det tog så lång tid att komma hem var dock helt vårt fel, då vi somnade på bussen och hamnade helt fel! Så den natten fick jag tre timmars sömn innan jag skulle upp och jobba. Kanske inte ultimat! Särskilt inte som det var jättebusy på jobbet. Engång började jag till och med prata på svenska för att jag var så förvirrad^^ Men det gick ju vägen till slut i alla fall och eftersom jag har varit ledig idag så kunde jag ju sova länge :)
Dagen idag har jag spenderat genom att först äta picknick i Hyde Park med Marit och My. Det var idylliskt och trevligt. Bara lite kallt. Vi passade också på att lyssna på några talare i speakers corner. Intressant. Särskilt intressant var en väldigt motsägelsefull arg tant som pratade om att man skulle vara open minded, att vi alla kom från samma skapare och att alla utlänningar kunde dra åt pipsvängen! Mycket roliga människor vandrar det då på denna jord.
Sedan blev det lite marknad i Camden.
Lite bilder på det:
Picasso

Vi drack smoothie vid museet, made by Jesus. Haha!

Picknick i Hyde Park :)

Peanutbuttertart på ett ekologiskt och veganskt café i Camden! Jag tackar inte nej!

Marknad!

Imorgon blir det jobb 10 timmar för min del, så det blir en heldag! Men det blir nog bra det :) Och den här veckan börjar vår besöksmånad, och först ut är Karin som kommer på onsdag! Det ska bli jättekul!
Nu ska jag och Marit kolla på How I met your mother!

13 okt

Idag har jag jobbat igen efter mina två lediga dagar! Det var kul, och mitt pass var lagom långt på 6 timmar. Det är kul att servera, men det kan vara lite svårt också! Man måste ha koll på menyn och minnas att fråga om de vill ha sås bredvid, tillbehör, nämna dagens lunch och så vidare. Men man kommer väl in i det. Idag hade jag även fått ett eget konto i kassa-apparaten, så nu ska jag väl smått få börja ta betalt och så också! Det ska bli kul! :)
Ikväll ska vi ta oss iväg på en livespelning i stan, och det ska bli mysigt. Nåt band jag precis hittade som heter sing for your supper. Verkar bra, enligt Spotify :)
Nu ska jag och Marit gå och fika med en gammal arbetskompis från Vida e Caffé!

11 okt

Idag var jag ledig från jobbet! Jag började min dag med att åka ut till en garnaffär jag kollat upp på internet och köpa garn till mitt nya virkprojekt, en ryggsäck av mormorsrutor! Affären var lite svår att hitta, garnet lite dyrt men affären mysig och personalen trevlig, så det gjorde inte så mycket att jag la ner några kronor på det.
Efter det åkte jag in till stan och tog mig till Pure, restaurangen där Marit jobbar! Jag ställde mig i kön som var så lång att jag nästan stod utanför..! Väl framme vid salladsbaren hade jag tur och det var Marit som sa "next, please!" när det var min tur :)
Marit mixar min sallad! God blev den!

När jag ätit färdigt åkte jag till Brick Lane för att försöka hitta en skjorta att ha på jobbet. När jag gick där kom en kille fram till mig och erbjöd mig en gratis klippning! haha. Det var tydligen gratis på måndagar och tisdagar, det var elever som klippte. Så jag fick en klippning med tvätt och hela köret. Så det var ju värt och blev bra, även om mitt hår står åt alla håll även nu efteråt :) Hittade någon skjorta gjorde jag inte, men bättre lycka nästa gång!
Nu på kvällen har jag ätit middag med Marit, virkat och nu kollar vi på film.
Imorgon är jag också ledig! Naaaaajs :)

9 okt

Idag hade jag min första dag på nya jobbet! :) Ni kan kolla deras hemsida här! Det var kul, men lite stressigt och rörigt. Det var rätt mycket folk och man fick springa runt en del, så är man ju lite lätt förvirrad när allt är nytt också. Men jag tror att jag kommer att gilla det. :) Mina arbetsuppgifter är att ta beställningar, servera och diska typ!
Efter jag hade slutat mötte jag upp med Marit och My och vi gick och drack afternoon tea vid Carnaby Street. Så himla roligt för jag tror att allt blev fel med den där beställningen. Först fick vi vänta ett tag och så fick vi vårt te och de sa att sconesen snart var på väg. Efter en timme hade vi fortfarande inte fått dem, och började se att andra som kommit dit efter oss fick sina. Vi frågade och de hade tydligen tappat vår lapp, men skulle fixa det. Efter ett tag fick vi en och en halv tallrik av det vi beställt, och efter att vi väntat ett tag på resten frågade vi igen, och då hade de tydligen glömt det också! Vi började äta på de scones vi fått och när jag satte kniven i den jag skulle äta märkte jag att den var stenhård och bränd. Så då fick vi be om nya och hej och hå. Till slut fick vi i alla fall våra scones, nytt te och lite pengar tillbaka så det löste sig ju! haha. Och gott var det!
Nu är vi hemma och ska se på film. Imorgon blir det jobb hela dagen för mig och kanske en middag ute någonstans!

7 okt

Idag hade jag mitt trial på det caféet som My jobbar på. Det var ett ganska kort pass och det kändes inte som att jag hann lära mig så mycket, men det var ju trevligt och såklart en liten erfarenhet. Mestadels fick jag packa tårtbitar i kartonger! De ska höra av sig på måndag eller tisdag om jag skulle få jobb eller inte. Jag bestämde mig hur som helst för att tacka ja till Tomtom coffee house, och jag där börjar på söndag! Jag hade ju ändå bästa känslan för det jobbet :)
Jag hade lite pysselsug idag också, så medan My pluggade satt jag och vek papper! Det resulterade i detta:

En klänning och en skjorta! Och bredvid ser ni en autograf från Lars som sjunger i Billie the vision. Sophie fixade den och postade den till mig tillsammans med ett brev! Det var fint tycker jag!! :) Så detta pryder väggen ovanför min säng nu :)
My har också gjort fint ovanför sin säng genom att samla på flyers :)

Nu ska vi äta middag och sen gå ut någonstans!

Ha det så bra!
Tjo!

7 okt - Massa jobbintervjuer!

Igår kilade jag runt på jobbintervjuer så att det nästan smällde om mig! Först blev det en intervju på ett ställe som hette podfood. En hälsosam snabbmatskedja. Där skulle jag få stå i köket, städa och eventuellt efter ett tag stå vid kassan. Jag kunde komma in idag och skriva på papper om jag ville jobba och intervjun gick fint!
Efter det åkte jag ut till en hummus- och falafelbar vid Liverpool street. Där var det kö för alla som skulle in på intervju, så medan jag väntade fick jag en hummus- och falafelsallad! Inte fel! :) Medan jag satt där och åt läste jag ett sms jag fått av My där hon skrev att jag kunde få komma på trial på hennes café för att eventuellt få jobb! Dock inte på samma café som My, utan på ett i samma kedja men på ett annat ställe. Falafelstället blidde ingenting, men det gjorde inte så mycket för jag hade ju en hel del annat på gång. Samma morgon hade jag också fått mejl om att jag kan få jobbet på Tomtom coffee house om jag vill :) Det stället jag gjorde trial på i förrgår.
Så från att vara stressad av att inte ha någonting har jag gått till att tycka att det är svårt att välja! Dock bestämde jag mig för att ringa podfood och tacka nej. Tomtom coffee house kändes så väldigt bra och där skulle jag få jobba 25-35 timmar i veckan, istället för 40 som det skulle varit på podfood. Jag tror dock att jag ska testa Mys café också, om inte annat för erfarenheten :) Där är ett heltidsjobb 30 timmar i veckan.
Jag kan nu i alla fall garantera att jag är glad att jag inte blev kvar på Vida é caffe, även om jag blev väldigt ledsen när jag inte fick stanna där. Tänk att jobba på i det stressiga caféet i det där stora köpcentret! Och där var en arbetsvecka 48 timmar i veckan... Marit berättade att det hade varit en kvarts miljon besökare i köpcentret en lördag! Det är sinnessjukt.
Nej, nu är jag helt klart glad igen :) Och jag hoppashoppashoppas att jag gör rätt val i slutändan och inte på något sätt slarvar bort dessa fina chanser! Men jag tror detta kan bli super :)

Tjo!

6 okt - Lite bilder från veckan som gått!

Det har blivit rätt mycket äta ute, men det känns inte som att det gör så mycket. Man hinner inte riktigt åka hem och äta iaf. Här är jag på hummus bros. En resturang som låter olika röror och tillbehör vila på en bädd av hummus!! Jättegott!

På underlägget på hummus bros finns en förklaring av tre olika sorters besökare. Nummer 3 var besökaren som tog kort på sin rätt och la upp den på sin blogg! haha.

En kväll gick jag och My gick på norsk film och bad en man ta kort på oss framför affischen. Han frågade varför i hela friden vi ville ha kort på oss med Troll Hunter, och vi svarade att vi var från Sverige och filmen från Norge. Då visade det sig att han var från Norge! Så så mycket fick vi skryta om att vi var från nästan samma land som filmen... ^^

Det blev sommar igen och jag och My satt i en park.

Vi såg en rolig vägskylt utanför parken!

Under veckan som gått blev det två stand up-komedikvällar också! På en dök en svensk komiker upp! Kul! Känner ni igen honom? ^^

Den andra var i källaren på en pub som hette the painted grin. Mycket roligt! :D

Det var lite små bråkdelar av veckan. Det är rätt svårt att välja bilder att lägga upp, man kan ju inte direkt lägga upp 30 stycken. Det blir ju lite långdraget. Men det har varit en bra vecka i alla fall! :)

5 okt

Hej igen!
Nu var det ett tag sedan jag skrev, men det har hunnit hända mycket. När jag skrev sist var jag galet upptagen av två jobb. Ett på Vida e caffe och ett som barnvakt. Men under loppet av två dagar sa det bara tjoff och sedan hade jag inget av dem kvar. Båda av samma anledning. Jag var vid intervjuerna så att säga "för ärlig". Jag talade om att jag skulle stanna till jul, vilket de båda var helt okej med och lät mig jobba ändå. Sedan kom caféet på att det var alldeles för kort, och mamman hittade en nanny som ville stanna längre. Mest besviken var jag på caféet, just eftersom att det kändes så bra att de var så positiva till att jag var ärlig och ändå tyckte att det var helt okej att jag jobbade med dem, för att sedan inte längre tycka det. Till mamman är jag ändå nöjd med att jag sa sanningen, för det hade nog varit svårare att bara lämna dem, än ett café. Så blev det iallafall och rätt ledsen där förra veckan var jag.
Men det var väl inte mycket annat val än att dagen efter ge sig ut på ny jobbjakt. Denna gång lite mer fylld av vita fina lögner.
Hur länge ska du stanna?
Jag har tagit ett års uppehåll från mina studier.
Det har inte varit lika roligt att söka jobb utan Marit och My, men det har funkat. Nu börjar det lossna lite smått också och idag var jag på ett provskift och imorgon har jag två intervjuer! Jag håller mina tummar och crossar mina fingers!
Jag har iallafall fått se mycket av London. Min jakt har ungefär varit så att jag kollat på tunnelbanekartan, valt en station och åkt dit. Ibland har där funnits massa caféer att söka på och ibland bara stora vita byggnader. Ett fyrtiotal jobb har jag nog sökt hur som haver, så jag hoppashoppas något blir mitt!
Vi har kunnat göra en del saker tillsammans, jag, Marit och My också! En dag grillade vi med de i huset! De är söta och hade köpt extra vegetarisk mat till oss :) Och så har vi ätit sushi som kommer på rullband, gått på bio, varit på stand-up pub och ikväll ska vi fika med en av Marits vänner från Uppsala.
Dagarna fylls verkligen upp! Och tiden går redigt fort! Vi har redan varit här i en månad, och det känns riktigt, riktigt konstigt faktiskt. Men vi har kul och ju faktiskt rätt så mycket tid kvar, även om det ibland känns som att det inte kommer att räcka alls.
Nu måste jag skynda mig iväg för att träffa dem!
Ha det så bra, och håll tummarna för att jag får något jobb :)